Amsterdamster

Vår weekend i Amsterdam blev fantastiskt bra! Vi konstaterade att vi inte har rest tillsammans sedan 1999 då vi åkte till Grekland, så det var onekligen på tiden att vi tog oss iväg. Amsterdam var en riktigt härlig stad, det tyckte vi alla utan att ens besöka någon av alla tusentals coffee shops (vi nöjde oss med lukten ;)). Den kändes otroligt varm, avslappnad, charmig och gemytlig (ja, det tror jag är ett bra ord för denna stad). Den kändes inte alls som den storstad den faktiskt är, jag kände att jag fick betydligt bättre grepp om Amsterdam än både Paris och Berlin. Vi har promenerat över hela stan under våra fyra dagar där och det är alltid ett så otroligt bra sätt att lära känna en stad, så även denna gång. Vi hann dessutom med allt som vi ville, det blev båtsightseeing, marknad, Rijksmuséet, Keukenhof, Anne Franks museum, Bleumenmarkt samt shopping. Lite holländska godsaker hann vi prova på också; äppelkaka, våfflor och baota-pannkakor - mumma var det! En del öl slank ner också... Läget på hotellet var riktigt bra och vi bodde fint där i vårt hemliga rum med nedförsbacke mot fönstret.

Keukenhof var över förväntan, aldrig trodde jag väl att jag skulle bli så imponerad av att se så mycket blommor, men det var verkligen otroligt vackert och häftigt! Anne Frank-muséet är jag också glad att vi hann med, även om det var en rätt jobbig upplevelse så tror jag definitivt att det var nyttigt och en tankeställare. Likaså Red Light District dit vi gick i lördags kväll. Jag gick dit med en väldigt turistig attityd och inställning om att det var nåt man ju måste ha sett om man varit i Amsterdam men jag gick därifrån med en väldigt olustig känsla. Det var sorgligt att se, särskilt den bleke britten (en gissning på nationaliteten men antagligen en ganska rätt sådan..) som kom ut från en byggnad tjoandes och tjimmandes och gjorde segertecken samtidigt som man såg en kvinna i fönstret rätta till trosorna och räkna sedlar. Tragiskt.

Hursomhelst var det en riktigt lyckad weekend på alla sätt, trots lite flygplatsdramatik och marsansåsfrukost, och jag är väldigt glad och tacksam för att vi kunde genomföra denna resa tillsammans.




  



  


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback