Tungeling?

En gång bloggade jag om Disneyfilmer och hur man nu som vuxen kan se dem med lite andra ögon. Den gången var det lite genusperspektiv som spökade vill jag minnas. Idag tittade vi på "Peter Pan". Jag såg inte hela men jag såg när Tingeling, den minimala älvan med obefintliga kläder, inspekterade spegelbilden av sin rumpa och såg minst sagt missnöjd ut. Lite senare blev hon fast i en byrålåda eftersom hon inte kunde komma ut genom nyckelhålet med sin gigantiska rumpa... Illa. Jag har nog aldrig sett hela "Peter Pan" men det verkade vara en film som hade väldigt mycket fokus på svartsjuka. Och redan 1953 i en animerad långfilm för barn kunde det tydligen konstateras att "svartsjuka kvinnor är kapabla till vad som helst". Där ser man.
 

Kommentarer:
Postat av: Sandra

Fy fan...

2012-09-01 @ 14:39:12

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback