Anknytningsteorin + barn = C-uppsats?

När min praktik under vårterminen var slut så fick jag en present, en bok som heter "Hemligheten - Från ögonkast till varaktig relation" som är skriven av psykologen och psykoterapeuten Egil Linge och journalisten Dan Josefsson och har anknytningsteorin som utgångspunkt. Nu har jag läst klart den och måste säga att den var riktigt fascinerande. Den gav perspektiv på saker och ting och fick mig att tänka efter. Och kanske framförallt känna efter. Den var även väldigt bra skriven vilket jag tycker är oerhört viktigt med sådana ämnen som man nog lätt kan krångla in sig i och bli lite förvirrad av. Men det blev man absolut inte. Allt var otroligt bra förklarat och författarna hjälpte till att påminna en om sådant de skrivit tidigare som hörde ihop med sådant som kom senare. Haha, jag däremot är sämst på sånt känner jag nu medan jag skriver! Menmen, jag hoppas ni förstår ändå. Även om man inte känner att man har problem med relationer så tror jag att det är en väldigt nyttig bok ändå. För att hjälpa till att få syn på och koppla ihop sina tankar, känslor och handlingar.

Terminen som kommer nu är det dags för C-uppsats för min del. Den har jag bävat för i flera år. Inte för själva skrivandet utan enbart för att komma på ett bra ämne, en bra frågeställning att skriva om. Och varje sommar har jag tänkt att nu ska jag verkligen lägga tid på att tänka ut ett bra C-uppsatsämne. Men det har aldrig blivit av. I år har jag kommit ett pyttesteg närmre genom att jag kommit på att jag väldigt gärna skulle vilja använda mig av anknytningsteorin. Men jag har inte kommit på hur jag ska använda mig av den.. Och det kanske är lite fel ände att börja i, att välja teori..

Helt ärligt så är det nästan så att jag skulle kunna offra en kroppsdel för att få hjälp med att komma på en bra frågeställning. Faktiskt. Det ska gärna handla om barn också. Anknytningsteorin och barn. Hjälp någon?


Kommentarer:
Postat av: Sandra

Äh, inte alls fel att välja teori först. Man kan börja i den änden också. Tankeprocessen är igång, du är påväg! (Att ägna tidigare somrar åt att fundera på uppsatsämne flera terminer fram är inte rimligt så det låter sunt att du aldrig gjorde det. ;))

2011-08-09 @ 13:17:05
Postat av: Sofia

Heja dig! Ja, som ovan skriver, visst kan du börja i teorin, bara du inte stirrar in dig för mycket på den när du samlar empiri. Jag är inte så inläst på anknytningsteorier, men hör inte det ihop mycket med trygghet? och passar inte det ihopa med den verksamhet du gjort praktik på? jag tänker mig något om hur barnen bemöts i en sådan praktik, skulle inte observationer av samspel mellan de vuxna som jobbar där och barnen gå att analysera med hjälp av anknytningsteorin? Nu kanske jag bara virrar till det ännu mer...Men hör av dig så kan vi fundera ihopa mer, jag sitter just med forskningsplaner för tre c-uppsatser som jag handleder i höst, så jag med är mitt upp i det! Kramen!

Postat av: Maja

Vad underbara ni är som bryr er Sandra och Sofia! Det betyder massor, tusen tack! Och du låter ju som en riktig idéspruta du Soffo, tar gärna din hjälp. Kraam!

2011-08-09 @ 18:40:43
URL: http://majo.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback