He, hedde, hett

Jag använder väldigt ofta ordet "he". Att jag "her" saker, typ som ett samlingsord för stoppar, ställer, lägger, häller osv. De olika formerna av ordet blir alltså he, hedde, hett. Andra som också kommer från de nordligare delarna av Sverige brukar inte tycka att det är nå konstigt men här i Sthlmstrakten verkar det vara ett mycket sällsynt ord. En klassiker från skoltiden var när jag en gång sa att jag hade hett kallt vatten i mitt te. Jag hade alltså hällt kallvatten i mitt te (för att kunna dricka det). Anyhow, så brukar det även skojas lite kring det här hemma eftersom jag använder det väldigt flitigt och i alla möjliga sammanhang. Så till poängen. Vid middagen igår så berättade K lite om en ram som hon gjort på skolan och använde då det magiska ordet "hedde" för att beskriva hur hon dekorerade den med glitter - helt fantastiskt tyckte vi!

Kommentarer:
Postat av: Sandra

Bästa verbet! Men nä, det finns inte i Sthlm. Det är en typiskt smart grej från norr om Dalälven. Fantastiskt att ha ett ord för sätta/ställa/lägga/hälla. Och man kan uttala det både he och hä, beroende på hur man känner. Och dessutom böja det hä hedde hett. Enda gången det blir knepigt är när man vill använda det i skrift.

2012-09-05 @ 21:48:00
Postat av: Maja

Stockholmarnas förlust. Men då känns det ju extra bra att man tydligen lyckas sprida och föra det vidare till yngre generationer ;) Ja, det är synd det där att det inte funkar i tentor och C-uppsatser ;P


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback