Maja leker med maten

Jag fick, efter fredagens bild på vår middag, en kommentar där det undrades var det är för GI-kör vi kör? Vi är väl egentligen bara jag och jag kör inte alls helt igenom GI-mat. Sedan jag kom tillbaka till Sthlm efter jul har jag däremot försökt äta lite mer åt GI-hållet när det gäller att dra ner på pasta, ris, potatis och dylikt. Bröd är dock ett absolut förbud i min värld just nu. Jag har även försökt att äta lite mindre portioner samt, än så länge, hållt mig borta från godis och liknande. Ersatt öl med vin har jag också försökt i så stor utsträckning som möjligt (inbillar mig att vin är bättre när man väl dricker någon slags alkohol) men det är inget jag håller stenhårt på. Träningen har dock fortsatt i ungefär samma takt som vanligt, men helst vill jag hinna med minst fyra pass i veckan. Egentligen är inget av det här något särskilt superlångsiktigt. Min plan är helt enkelt att prova det här sättet att leva åtminstone januari ut och se hur det funkar och känns. Som ett slags experiment kan man säga. De flesta gånger är ris eller pasta mest en enkel matlösning för mig mer än vad det är något jag längtar efter att äta. Och godis kan nog många gånger köpas på helgen av ren vana utan att jag egentligen känner efter. Så jag testar såhär ett litet tag, så får vi se vad det blir av det hela. Inte en chans att jag kommer hålla mig från gotta helt och hållet hur länge som helst. Bananyogurthchipsen börjar redan hägra om jag ska vara helt ärlig.. Men inget av det här är ju något jag gör på blodigt allvar, alls, men som sagt jag testar nu ett tag och känns det bra så kan man sedan göra allt med måtta. Man behöver inte dra det här till det extrema, då finns en risk att det kan gå på tok. Lagom tror jag är bäst, att man gör vad man mår bra av helt enkelt.

Maten som var på bilden från i fredags är ett hopplock ur en GI-kokbok och en rätt som jag rekommenderar till alla. Eller mest av allt rekommenderar jag väl egentligen såsen som man har till för den är så sjuuukt god! Jag är helt besatt av den och gjorde den senast igår.. Till såsen kan man väl egentligen ha vad man känner för men det jag oftast har ätit till, och det som var på bilden, är lax samt en sallad gjord på blandsallad, purjolök, stekt bacon och rostade pinjenötter. Idag blev det däremot lax med ugnsrostade grönsaker till såsen för min del. Men vilket som är tokagott och superenkelt, jag lovar!

Den gudomliga myntasåsen
Hacka en gul lök och så många vitlöksklyftor som man vill ha och stek detta i olja. Släng sedan i 2 msk torkad mynta så det bara får fräsa till lite snabbt precis innan man häller i 2,5 dl (om det är så mycket som det är i en liten burk?) creme fraiche och smular ner 150 gram (om det är så mycket som det är i en sån där vanlig Apetina eller vad de nu heter?) fetaost. Låt det sedan puttra lite så fetaosten smälter någorlunda. Sedan har ni världens godaste sås färdig, tadaaa!


Kommentarer:
Postat av: Lisa

Åh där är den ju, den berömda myntasåsen. Ska minsann prova den någon dag. Verkar jättesmarrig!

2010-01-20 @ 19:50:50

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback