Berlin!

Cecilia och jag har gästat Berlin nu torsdag-måndag. Hur kul som helst har det varit!! Jag var lite pirrig för att åka iväg med en kompis sådär, förr har jag alltid bara åkt med familjen nämligen, men det gick så bra så bra. När vi kom dit i torsdags kväll så förstod vi ingenting av U-bahn/S-bahnsystemet men när vi lämnade staden på måndagskvällen så hade vi en hel helg med (gratis) åkande bakom oss och kunde nog ha tagit oss ungefär varsomhelst faktiskt. Så vi har med andra ord utforskat staden himla bra! Mest har vi promenerat men tågen var väldigt välkomna vid längre sträckor (och vid regn, som dock bara inföll under måndagen turligt nog). Jag skulle vilja säga att vi har varit rättså flitiga turister faktiskt, vi har bl.a. sett Brandenburger Tor, floden Spree, Tiergarten, Unter den Linden, Alexanderplatz, lite mur och Checkpoint Charlie. Varje dag har vi passerat Potsdamer Platz (och vår fina björn, de fanns över heela staden ungefär som drakarna i Sundsvall) då vi promenerat från vårt hotell till överallt annars. På Potsdamer Platz var det för övrigt julmarknad i helgen, mkt mysigt!

Vi har även utforskat nattlivet flitigt med bl.a. en inrökt krog, en hemlig krog, en skybar och ett ställe med akvarium på väggarna. Vi har då även träffat en hel del roligt folk. Jag fick uppleva en suuuperlight version av den där blicken jag skrev om i förra inlägget. Kul så länge det varade men suuuuperlight som sagt. Så få inte för er nåt.. Förutom all den goda tyska ölen som utelivet bjöd på så har vi även käkat lite tyskt som bratwurst och apfelstrudel (det är ju så kul att säga, allt på tyska är kul att säga!). Det fanns ju för övrigt tårtor och bakverk till förbannelse i denna stad och såå billigt. Skulle jag bo där skulle jag bli groß (om det nu betyder stor, det gick sådär för mig med tyska språket, hrrm..). Bodde bra gjorde vi också med ett helt okej rum med eget badrum, stor säng, tv och pentry. Så vi kunde käka frukost hemmavid medan vi tittade på galna tyska tv-program.

Så sammanfattningsvis har det verkligen varit en sjuukt rolig helg och den har gett Cissi och mig tusen miljarders härliga internskämt som vissa av er kanske kommer råka ut för i framtiden. Vill bara förvarna. Så åk till Berlin! Jag vill tillbaka, loved it. Det var så himla härligt att resa igen och skönt med miljöombyte och spännande med outforskat land. Mycket, mycket bra. Här är lite bilder, fast Cissi har typ alla roliga så de får ni se på Facebook nångång framöver istället. Enjoy!

     

Flygplatsen i Berlin, Blue Man Group, Brandenburger Tor, lite mur på Potsdamer Platz, vår fina björn, en annan fin björn


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback