Hjälp sökes.

Kan inte någon snälla komma på vad jag ska plugga och vad jag ska göra med mitt liv?! Jag har tillbringat större delen av dagen med att leta utbildningar på studera.nu utan att bli särskilt mycket klokare. Jag trodde att jag hittat något bra i Malmö, men sen visade det sig att den utbildningen var i Kalmar.. Vill man verkligen bo i Kalmar? Eller ska man inte alls bry sig om VAR utbildningen finns utan bara koncentrera sig på självaste utbildningen och dess innehåll? Men jag vill ju inte bo i någon liten håla.. Malmö kan jag nog tänka mig, Uppsala funkar, Stockholm går hur bra som helst.. Men sen vet jag inte riktigt. Fast jag har ju som sagt ändå inte hittat någon utbildning som jag fallit head over heals för så... Varför ska det vara så svårt..? Det känns inte riktigt som jag kan välja ett yrke jag vill bli heller. Känns snarare som jag måste försöka hitta någon utbildning jag tycker verkar intressant och sedan tro på att jag kommer att hitta ett yrke där jag kan använda mig av det. Eller är det också helt galet tänkt av mig? Jag vet verkligen inte.

Lyssnar på:
How We Operate - Gomez

Kommentarer:
Postat av: Sandra

Nej Maja, jag tycker inte att det är galet tänkt. Jag tycker det är en bra idé att hitta något som verkar intressant att plugga, och så köra på det. Sen får man ändra sig. Man måste få känna sig för och prova sig fram. Okej att CSN och sånt inte tillåter hur mycket runtvalsande som helst, men någonstans måste man liksom börja. Och man behöver inte veta exakt vad man ska göra med sitt liv när man är 20. På ett sätt kanske man aldrig riktigt vet det. Om man inte känner att "åh det här yrket vill jag ha" men kan hitta en kurs eller ett program som känns intressant och roligt, prova det då! Det tror jag på!

Jag har väl visserligen kring 300 högskolepoäng och har pluggat i evigheter så jag kanske inte är ett strålande exempel. Men på ett sätt kanske jag är det, på så vis att jag framförallt har läst det jag har tyckt varit intressant. Och ett helt hopplöst fall har jag väl inte blivit ändå.

2007-02-18 @ 18:41:09
Postat av: Sandra

Och sen är det klart att man ska väga in bostadsorten, men är det en utbildning man verkligen verkligen vill gå så tror jag inte man ska låsa sig vid att det är på "fel" ort. Det kanske är en skitbra utbildning och det kanske finns massa underbara människor där som också vågat chansa och flytta dit.

Men jag vet, det är svårt...

2007-02-18 @ 18:43:01

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback